rianneinzuidafrika.reismee.nl

Stage in Port Elizabeth

Ha allemaal!

Jaja, zoals de meeste van jullie wel zullen weten ga ik voor mijn stage naar Zuid-Afrika. Deze week heb ik voor het laatste stuk van de reis m'n ticket geregeld. Dit natuurlijk met veel moeite, telefoontjes en een stressvolle dag. Nadat ik het ticket betaald had, crashte de computer en zat ik, zonder ticket en met een lege rekening. Gelukkig kwam ook dit weer allemaal goed. De voorbereidingen moeten natuurlijk niet te makkelijk gaan.. stel je voor ...

Maar, ik vertrek nu op 27 januari 2010 naar Port Elizabeth. Ik zal daar volgens de planning 28 januari rond 15:00 uur aankomen. Dat wordt een flinke reis, maar ik heb er nu al zin in! Voor degene die me misschien toch nog weer eens terug willen zien, ik hoop 17 juli weer thuis te komen! Dit zou eerst een eenzame reis worden, maar gelukkig heb ik via Khaya (bemiddelingsbureau) contact gekregen met een aantal meiden die ook naar PE gaan! Nu reis ik samen met Inge en Lieneke naar PE toe en reis ik ook weer met Lieneke naar huis. Hier ben ik erg blij mee, want dat zal het lange zitten zeker gezelliger maken!

Verder.. ik ga dus stage lopen in PE. Maarja, 'Wat ga je dan precies doen?' vragen de meesten. Ik ga voor vijf maanden stage lopen in het ‘Erica House'. Even iets over de instelling: Erica House is ‘a place of safety' voor de kinderen die daar geplaatst worden na een rechterlijke uitspraak. De leeftijdscategorie is van 1 tot 5 jaar en van 13 tot 18 jaar. De kinderen die bij Erica House geplaatst worden hebben bijvoorbeeld een lichte misdrijf begaan of zijn vanwege problematiek uit de thuissituatie geplaatst.

In theorie zitten deze kinderen hier voor 6 maanden en is het de bedoeling dat deze kinderen in deze 6 maanden terug worden geplaatst of naar een ander zorgsysteem (familie, fosterfamilies). In de praktijk is het zo dat veel kinderen vanwege een niet verbeterende thuissituatie hier langer zitten dan beoogd wordt.

Erica House heeft gemiddeld 100 kinderen in diverse leeftijdsgroepen en heeft slechts 1 MWD-er. Er zijn momenteel 2 open vacatures voor social worker die lastig in te vullen zijn. Zoals bijna elke instelling in ZA kampen ze met financiële problemen, laag opgeleid personeel en onderbezetting.

Erica House ligt in de Northern Areas van PE, waar veel problematiek op gebied van alcoholmisbruik, huiselijk geweld, drugsverslaving, werkloosheid aanwezig is. Daarom is voor mij eigen vervoer hier erg belangrijk. Ik zal binnen Erica House kunnen werken op diverse groepen en daarbij betrokken zijn bij dagelijkse activiteiten, opzetten van naschoolse activiteiten, groepswerk en opvoedkundige ondersteuning zowel binnen de instelling als bij families.

Het lijkt mij een uitdagende stageplek met veel diverse leeftijdsgroepen en bijbehorende problematiek. Dus, genoeg om te leren lijkt me! Maar.. ik denk voor nu wel even genoeg verteld!

Jullie horen snel weer van me!

Reacties

Reacties

Janneke

Leuk Rianne!!
K'reis graag met je mee!!

Genietse eerst nog van de Hollandse Feestdagen...

Janneke

Gerdien

Hey allerliefste zusje,

Oei, nu lijkt het wel heel erg echt! Na zo´n serieuze site zit ´jezelf-bedenken-en-toch-hier-blijven´ er niet meer in! Nog even genieten samen. Onze danspasjes blijven oefenen en onze kerels blijven vertellen dat ze het niet goed doen, samen nog even een fabulous jurk uitzoeken in januari en nog even hard aan de klusserij aan de Ommerweg! Jammer he...dat we de sleutel eerder krijgen...toch nog werken;)

Liefs moi

Rosanne

Spannend Spannend,

Tuurlijk ga ik met je mee reizen :). Ik wil wel graag elke week een nieuw verhaal lezen he :p..
Idd fijn dat je samen reist en niet alleen... Wil natuurlijk niet dat jou wat overkomt!!

Kusjes (K)

Claire

Hee Rianne,

ik ben erg benieuwd naar je belevenissen daar. Zo te horen mag je ook goed op jezelf gaan passen 'daar waar wij hulpverleners niet zo goed in zijn ' :P

Maar volgens mij buiten dat een geweldige plek om eens in een andere cultuur te werken als een social worker en hier je ervaring op te doen!

Ik ben benieuwd naar je verhalen tegen die tijd.

Groetjes Claire

Anne-Kirsten

Lieve meid!

En.. dan eindelijk.. zijn de tickets geboekt.. Nu begin je het vast echt goed te realiseren, dat jij gewoon een super stage tegemoet gaat... in Zuid-Afrika! :D

Erg leuk dat je deze site hebt aangemaakt!! Natuurlijk wil ik jou héél graag volgen tijdens je spannende reis, waarin je veel gaat beleven.. Ik hoop dat je ''het verhaaltjes typen'' beter vol gaat houden als ik! Want ik wil echt niets missen hoor...! ;-) En als het nodig is, geef ik je extra fotoruimte kado!

Veel succes en plezier met je verdere voorbereiding!

Spreek je snel weer,

Liefs Anne-Kirsten

peter

he Rianne,

huh, peter die ken ik niet.
Dat klopt.:)
Ik loop momenteel stage in Erica house in P.E en ik kwam toevallig op je site!

Tof dat je komt! tis een echte ervaring hier.

Mocht je wat vragen hebben mbt tot P.E, Khaya, of Ericahouse mail me gerust!

Goeie reis!

Peter
Peter.rouw@gmail.com

Christien

Hee Rianne!
Ik zit wat te googelen, kom op jouw site terecht en zie dat je ook volgende week woensdag naar PE vertrekt. Ik vertrek ook die dag voor een stage van vijf maanden daar! Eventueel reisgezelschap lijkt me erg leuk, dus hoop van je te horen!

Groetjes,
Christien
(christienbosman@hotmail.com)

rick

hoe gaat die met je met mij wel goet jut sleter haar
gaat weg vanrick

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!