rianneinzuidafrika.reismee.nl

Nuus uit Port Elizabeth

Op veel vraag naar m'n volgende verhaal komt ie hier dan ook! Wat onwijs veel reacties op m'n vorige verhaal! Echt leuk om te lezen dat iedereen zo aan me denkt hier! Afgelopen week is echt weer voorbij gevlogen. Ik zit nu op de bank m'n verhaal te typen, na m'n tweede echte dag stage.

Maandag de introductie gehad in Erica House. We (Maayke, Welmoed, Inge en ik) werden om half 11 opgehaald door Martijn van Khaya. Ik met de auto achter hem aan, zodat we zelf terug konden rijden. Hij hield plankgas, dus we konden direct even kijken of ons bakkie het allemaal aankon. En ja hoor... hij doet het prima!

Met de verwachting (door andere verhalen gelezen te hebben van stagiaires) dat we de hele dag zouden moeten wachten in een ruimte op verdere informatie, kwamen we bepakt binnen met leesboeken, puzzelboekjes en mp3's. Tegen alle verwachtingen in werden we direct opgevangen door directrice Miss Martin. Ze vertelde ons wat algemene dingen en dat ze niet goed wist wat ze met pedagogiek studenten aan moest. (dit kennen ze niet in Zuid-Afrika). Daarna vertelde ze over de ‘toi toi' die gaande is op dit moment in Erica House. Toi toi betekend demonstraties en dit is gaande tussen de child care workers en het management. De child care workers zijn boos omdat er geen black people in het management zitten. Zodra dit weer uit de hand loopt moeten wij dus snel weg en zo zijn we wel op de hoogte van de onrust in EH (Erica House).

Na het gesprek met Miss Martin werden we door Peter (andere stagiaire) rondgeleid door EH. Dit was erg leuk en we hebben ons aan veel teachers, social workers and child care workers voorgesteld. Daarna ook een poos met verschillende kinderen gepraat en even bij de baby's en kleuters om de hoek gekeken. Van Peter kregen we veel info hoe we moeten omgaan met de mensen hier. Sociaal contact is hier van groot belang, doe je dit niet dan krijg je ook weinig voor elkaar. Dus op dit moment eigenlijk erg bezig om met iedereen een praatje te maken zodat iedereen ons echt leert kennen en ze weten dat we er zijn en wat we komen doen. We hebben op Peter flink veel vragen afgevuurd en we zijn een stuk wijzer over hoe alles werkt in EH. De maandagmiddag en dinsdag waren we vrij door vergaderingen en presentaties.

Maandag geshopt in Green Acces, groot winkelcentrum. Leuk shirtje voor wel 0,90 eurocent en een broek voor 9,- euro! Jaja, dat is nog eens leuk winkelen!!! Dinsdag was stranddag... goed verbrand en m'n tand door m'n lip door de mega golven in de zee. Ze zijn zo sterk en zo hoog dat je echt geen kant op kunt.

Woensdag dan eindelijk de echte eerste stagedag! Ik was versleten 's avonds!! Veel indrukken en de hele dag Engels, Zuid-Afrikaans en Xhosa (de klik-taal) door elkaar. We waren er 8 uur, Miss Martin houdt niet van laat komen had ze gezegd, waarschijnlijk kwam ze daarom zelf pas 2 uur later aanzetten. Wij zaten te wachten en bedachten dat we daar geen zin in hadden. Ik Peter opbellen en hij adviseerde ons om naar Mister Coetzee te gaan. (directeur van de school) Deze ontving ons heel vriendelijk en hielp ons helemaal op weg. We werden allemaal in een andere klas gezet om rond te kijken hoe het daar gaat en om de kids and the teachers te leren kennen. Daarnaast nog wat gesprekken gehad met verschillende mensen en een bende papieren gekregen met informatie over EH. Yeah... huiswerk! Bij de kleuters en baby's geweest en Afrikaans eten gehad. Pittig zeg!! Dit mogen we elke dag, maar we weten dat de kids al weinig te eten krijgen omdat het geld er niet is, dus daarom nemen we maar gewoon netjes ons eigen brood mee! Na gisteren was ik echt gesloopt... zodra ik thuis was ben ik op de bank in slaap gestort en kwamen er heel wat dromen voorbij! Even wat chocola om weer wat energie te krijgen! Ons kan nie leven zonder chocola nie!

Vanochtend weer met frisse moed naar stage! Deze dag ging me echt beter af. Waarschijnlijk alle nieuwe indrukken en alle talen kosten gewoon ontzettend veel energie. Vandaag echt genoten en ik vind het nu al leuk! We zijn echt druk bezig om veel contact met iedereen te maken en het valt me op dat al heel veel mensen en kinderen ons bij naam kennen. Ze nemen ons mee voor koffie en vragen veel naar ons leven. Erg leuk om met de mensen en met de kinderen in gesprek te gaan. Het is wel zo anders dan in Nederland, terwijl je bij de kinderen zit, praten de leraren over de kinderen en over de problemen van de kinderen. Pedagogisch is hier soms ver te zoeken... onder het lesgeven staat de muziek aan, kijkt de leraar een soapserie, zijn ze veel aan het bellen en bij mij was vandaag de lerares plotseling zo'n 1,5 uur lang verdwenen. Ik vond het natuurlijk niet erg om alleen zo'n klasje kids te hebben, maar in 2 uur tijd hebben ze 1 opdrachtje gemaakt en verder getekend, brieven naar ouders geschreven, muziek gemaakt, gedanst en uit hun neus gegeten. Onvoorstelbaar. Daarnaast is er om 3 uur een middagactiviteit, in de drie dagen dat ik hier geweest ben hebben ze constant ‘free time' gehad. Nog niks geen activiteit gezien, als je geen zin hebt waarom zou je dan wat gaan doen? Vandaag ook nog weer een blik geworpen bij de baby's en de kleuters, normaal is dat echt niet mijn ding want kleine kinderen vind ik alleen maar ‘vervelend'. Haha. Maar deze kinderen doen je wel echt wat. De baby's liggen werkelijk de hééééle dag in hun bed. Niks geen aanraken, knuffelen of contact zoeken. Liggend worden ze gevoerd en dan moeten ze maar weer slapen. De rest van de peuters slapen of ze zitten met z'n alle in één hok. Daar staat één mega tv waar de hele dag journaal op is, er staan drie banken waar de twee child care workers de héééle dag opzitten en er staat een kast waar niks op of in ligt en waar de kinderen op en in klimmen. Speelgoed??? Nee hoor, ze vermaken zich met slaan, schoppen, bijten, knijpen, krabben en spugen. Negatieve aandacht vragen ze aan één stuk door, dus nu de kunst voor ons om deze negatieve aandacht om te zetten in positief gedrag. Ik heb nu kinderen gezien, die ik nog nooit heb zien lachen, dat zet je wel aan het denken. Normaal gesproken reageren baby's op geluidjes ed. maar hier dus niet. Een baby van drie die verkracht is... dan snap je wel hoe verknalt het leventje is van zo'n kind. Vandaag heb ik simpelweg geholpen met de kinderen in bad doen en geprobeerd om ze op een leuke en gezellige manier aan te kleden. Ik zag hoe de mensen het deden die daar werken, en ik moest serieus denken aan het lopende bandwerk in Nederland. Luiers hebben ze niet, gewoon een handdoek omknopen als luier en de kinderen die al op de wc plassen hebben geeneens een onderbroek aan. Ze stinken, ze schreeuwen en doen elkaar pijn. Grote schreeuw om aandacht en dat kunnen wij ze dan hopelijk een beetje geven.

Daarnaast heb ik ook nog bij een children's right platvorm vergadering gezeten. Dit heeft Peter opgericht en het is ervoor om kinderen een kans te geven om ook te kunnen zeggen wat ze denken en vinden. Misschien gaan we dit overnemen wat me wel erg leuk lijkt! Vandaag hoorde ik ook weer dat er zondag een meisje was weggelopen, hier is nu iedereen naar op zoek. Ze vertelde me dat het vorige meisje dat weggelopen was terug kwam en drie keer verkracht is in de paar dagen dat ze verdwenen was. We hopen dat ze veilig is en dat we haar weer snel terug zien.

De eerste week valt me onwijs mee, omdat we echt goed worden opgevangen en iedereen voor ons klaar staat. Het sociale gedeelte lijkt bijna wel belangrijker dan het werkelijk iets presteren, dus hier zullen we een middenweg in moeten zien te vinden. Maar eerst maar eens uitrusten dit weekend en dan volgende week zorgen dat ik iedereen bij naam ken. Namen zoals Nkosonati onthou je niet zomaar hoor! En namen met de ‘klik' erin zijn voor ons helemaal niet uit te spreken! Maarja, zo hebben de kinderen ook nog wat om te lachen natuurlijk!

Blijf berichtjes sturen en vertel me dan gelijk even hoe het in Den Ham is en gaat!

Ps. Vandaag 34 graden dus nu ik dit verhaal geplaatst heb cross ik snel naar het strand en gaan we een wakeboard huren!!

Ps2: Het stadion is echt mooi geworden Wesselien! Zodra ik er foto's van heb zal ik er even 1 opzetten! Het is alleen nu wel een grote choas in de stad omdat ze bezig zijn om allemaal wegen naar het stadion aan te leggen. Maar ze willen alle wegen tegelijk doen, waardoor je nergens meer langs komt!

Tot snel! Liefs mij

Reacties

Reacties

Jordi

Tsjongejonge wat een indrukken.. kan me voorstellen dat dat veel energie kost.. veel heftige dingen merk ik, maar ook veel leuke en grappige dingen.. en voldoende aanknopingspunten om daar het één en ander te verbeteren:) Geniet van je weekend zou ik zeggen!
Hier in Den Ham is de sneeuw net weer een beetje weg, maar het vriest nog steeds 's avonds.. voor de rest geen schokkende gebeurtenissen geloof ik.. alles gaat z'n gangetje wel;)
Pas goed op jezelf! Lfs mij

Bernd

Volgens mij hoef jij je niet te vervelen daar, ik hoop dat je voor een beetje verbetering kunt zorgen. Prettig weekend en veel succes volgende week!

Evelien

Wat super leuk om je verhalen te lezen en op de hoogte te blijven van je leventje daar :)
Lijkt me inderdaad erg indrukwekkend, hoe het er daar aan toe gaat en ook de verhalen van die kinderen..
Maar fijn dat het zo goed bevalt allemaal. Geniet nu lekker van t weekend en t mooie weer! En veel succes volgende week weer, ben al benieuwd naar het volgende verhaal!

Liefs!

Cora van der Beek (windesheim)

Ha Rianne,

Lekker weertje he hier? Ik ben inmiddels drie weken hier en ga al wat meer op in the flow. things are different here, dan in Nederland. Een behoorlijke dosis flexibiliteit is daarbij erg belangrijk. We zien elkaar volgende week, zullen we donderdag maar doen?
Bel of sms je even?

Geniet van alle kleine details die je ziet, probeer niet de wereld te veranderen, alleen al een knuffel, een groet, of een gesprekje is al genoeg.

You can be one person in the big world but you can mean the whole world to one person! Geniet!

Groeten cora

Gerdieneke

Lieve meis,

Wat is het heerlijk om je verhalen te lezen. Ik geniet er erg van om je belevenissen te lezen. Zo te horen is er voor jou als pedagoge en voor mij als leerkracht nog voldoende werk te verzetten! Mijn handen beginnen bijna te jeuken. Je vent helpt ons goed in huis. Hij heeft de schoorsteen in de studeerkamer al met de grond gelijk gemaaktt! Meis, tot belse!

Liefs

Anne-Kirsten

Rian!

"Nuus uit Port Elizabeth''!! ..dat zag ik vanmorgen tussen m'n mailtjes staan, en ik dacht: Yes!! :D
Echt zo fijn om te lezen dat het je zo goed af gaat daar! De manier waarop je omgaat met alle nieuwe, indrukwekkende belevenissen en zeker ook de heftige verhalen van je stage, dat vind ik echt knap van je!

Jij bent nu zeker druk met je wakeboard aan de gang! Gaaf!! :D
Ik ga je zo even een mailtje sturen nog, want moet je echt alweer veel dingen vertellen! ;)

Kusjes mij

Claire

Hee Rianne,

nu ik zo je verhaal lees, is de pedagogische aanpak inderdaad ver te zoeken.. noujah hij is er wel, maar niet zoals wij gewend zijn! Ik hoop dat je deze kinderen een stukje van de Nederlandse pedagogische aanpak mee kunt geven en zoals je zelf al zegt: het negatieve omzetten in positief gedrag.
Ik ben wel een beetje jaloers op je hoor, dat jij nu lekker aan het strand kan liggen en alleen maar zomerkleding draagt :P Het is hier glad, koud en vies weer :S...
Nou goed, ik wens je een fijn weekend! Rust lekker uit en geniet je ook even voor mij van het strand daar :P

Liefs Claire

Joyce

Meis!!

echt super dat het daar zo leuk is en dat je het naar je zin hebt.

Liefs

Ina

Allemensen wat een verhalen en dan hier maar zeuren dat groep 2 op z'n minst 15 letters moet kennen voordat ze naar groep 2 gaan. Maar ja bij jou is natuurlijk het andere uiterste.....

Je kunt vast veel leifde kwijt daar en dat is toch geweldig!
Geniet meid.

Afgelopen zaterdag kreeg Gerard een verrassingsfeestje omdat de zaak 10 jaar bestaat.

Met een vals alarm is hij naar de winkel gelokt en daar lag de rode loper voor hem uit en was al het personeel van de afgelopen jaren weer in de winkel.
Echt erg leuk en hij heeft er erg van genoten.

Nou we wachten weer op je nieuwe verhaal,
doei liefs Ina

Janneke

Heee die Rianne!! Wat een meeega lange verhalen:)! Enorm leuk om te lezen hoor! Je maakt mooie dingen mee! Nice pictures ook! Ik krijg al helemaal zin in mijn reis als ik jou verhalen lees & foto's zie:)! Nog ruim 2weken en ik vlieg ook! Dan zwaai ik vanuit Zuid-Amerika naar je! Zijn we zowat buren;)
Bijna buuf, heel veel succes en plezier daar! Enjoy it!Gegroet!

Family Ballast

Hey Rianne!

Wat een verhalen zeg... Mooi om te lezen, maar wat zielig voor die kids daar. Gelukkig heb je het goed naar je zin! En sinds wanneer vind jij kleine kinderen 'vervelend'? ;-)

Veel plezier en succes!

Liefs ons

Wesselien

Ha Rianne!

Mooi verhaal! Yup....welcome to Africa! haha
Aan die sociale praatjes wen je wel.... straks ben je een en al sociaal... ;-)
Dus het stadion is af!..... mooi zo... hmm nu die wegen nog.. haha daar waren ze vorig jaar ook al mee bezig.
Green acres is trouwens een vette shoppingmall! helemaal top, er zit ook een grote bios in.... voor 3 a 4 euro naar de nieuwste film! Moet je zeker gedaan hebben ;-)
Geniet van je werk... dit is absoluut geen druppel op een gloeiende plaat.. jij maakt een impact op deze mensen en op hen leven!

Owja... en geniet het heerlijke weer.... (zo jaloers.... )

xx Wes

irms

heej meis,,

wat een verhaal weer he!!
onwijs leuk om te lezen.
kan me voorstellen dat je aan het eind van de dag op bent van al die indrukken!
wat maken die kinderen veel heftige dingen mee.

dat sociale is natuurlijk heel goed he voor jou;) je doet niets voor nix een sociale opleiding:P

maar leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!!
geniet van alle mooie momenten!!

ik mis je wel hoor ;) zitten nu op windesheim WAT GROOT:P voel me net een brugpieper !
ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!!

xx liefs

Heleen

Heeeeee Rian! Was weer een heerlijk verhaal om te lezen! Ik dacht afgelopen week regelmatig 'wat zou Rianne nu aan het doen zijn?' Wat geweldig om zo in een andere cultuur op te gaan! Zet je er ook nog een keer foto's van het EH op? Ben benieuwd!
Wij zijn gisteren bij Jordi wezen kijken, hij moest optreden bij een modeshow in Beerzerveld. Klonk weer vet strak!
Heb jij de nieuwste Zuid-Afrikaanse muziek al ontdekt? Of geen autoradio in die mooie strakke bak van jullie?
Meid, geniet! tot mails! liefs, Heleen

Robert

Hey Rianne,

Wat een verschil hè? Hopelijk zal het mede dankzij jouw werk ook daar beter worden voor de kinderen..

Als je terugkomt, leer je ons dan ook 'klikken'?
http://www.youtube.com/watch?v=KZlp-croVYw

Groetjes!

mama

Ha allemaal,

Goed idee, Robert...
Wij gaan allemaal vast oefenen!!!
Deze is ook leuk... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=2Mwh9z58iAU&feature=related

Wie 't het eerste kan ?!?!?!

Groetjes, "mama" Reiny

daan!

lieve rianne,
zo te horen heb je het goed naar je zin! maar wel even slikken natuurlijk als je al die verhalen hoort over de kinderen, en ziet hoe het daar echt is! moest ik tijdens je verhaal in ieder geval wel! maar ik weet ook dat jij die kinderen een beetje plezier kunt bezorgen, en dat je dat ook zult doen! echt goed van je meid, heb echt respect voor je!
verder wens ik je nog heel veel plezier, geniet en be carefull! ;) tja.. kan het niet laten om te zeggen.. ennuh... doe niets wat ik ook niet zou doen! ;)
en nog maals bedankt voor je lieve smsje van gister! zoo leuk is dat!
wacht nu al met spanning af op je volgende verhaal.. fijn om zo op de hoogte te blijven! en de foto's zijn ook geweldig!
nou.. moet maar aan het werk gaan nu.. succes, have fun!
heel veel liefs, daan.

Ria Mannessen

Ha Rianne,

Ben vandaag voor het eerst op bezoek bij je site.....wat heerlijk om al je mooie en indrukwekkende verhalen te lezen. Ik heb me inmiddels aangemeld en zal proberen je te blijven volgen. Fijn dat je het wel naar je zin heb daar en ik wens je alle goeds!

Succes!

de moeder van Lieneke

Rianne, ook jij schrijft heel leuk. Ik ben trots op jullie!
Fijn dat jullie het met elkaar leuk hebben.
Ik blijf jullie volgen en wens jou ook veel succes toe, want het is toch wel heel anders als hier in Nederland.
Groet van Trudy Kuiper.

Gea Samsen

Hoi Rianne,
Wat leuk om je verhalen te lezen en een stukje mee te leven in al je ervaringen.
Geen wonder dat je moe bent van al die indrukken.
Ik wens je een hele fijne tijd! en ik blijf je verhalen volgen Groetjes Gea Samsen

janneke

heej meis,

via Mark het adres van je site gekregen.
en ik zag dat ik een beetje achterliep hahah dus ben ik maar bij het eerste verhaal begonnen ;)
Mark en pauline komen hier vanaaf borrel doen en moet natuurlijk wel op de hoogte zijn natuurlijk.

wat een verhalen zeg, ben blij dat je het zo naar je zin hebt, en jaloers hahah

nou meid pas goed op jezelf

knuffel, jann

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!