rianneinzuidafrika.reismee.nl

Ziek, ziek en nog eens ziek...

Hier even een updatevan mijn bezigheden in Zuid-Afrika. Op bed liggen, op de bank liggen, op een stoel hangen, naar de wc lopen, terug naar mijn bed lopen, naar buiten kijken, een boek lezen, de sims2 spelen en slapen. Ik denk dat ik jullie nu wel een goeie indruk heb gegeven van de laatste week.

Ik zal even vooraan beginnen voor degenen, die het misschien gemist hebben. Vorige week vrijdag wilde ik in een opwelling zo snel mogelijk neger worden, dus ... ging ik op de vrijdagmiddag om 12 uur naar het strand. Heerlijk... lekker liggen, genieten van de zon en van het uitzicht. Een aantal keren de zee in, omdat het water zo lekker was. Omdat ik het zeker tijd vond worden dat mijn gezicht écht bruin ging worden, ook alleen maar op mijn rug gelegen. Na een krappe twee uur moesten we toch echt terug naar ons appartement, omdat we ons klaar moesten maken voor ons eerste echte Xhosa-dansoptreden in de township! (hier later meer over) Na het dansen zouden we even wat nadrinken in een ander studentenhuis. Daar zat ik buiten en ik hadhet gevoel dat ik letterlijk om ging vallen. Dus ben ik maar even naar binnen gegaan en op de bank gaan liggen... na wat bezorgde blikken en geruststellende woorden, voelde ik me eigenlijk alleen maar slechter, duizeliger en misselijker worden. De meiden werden erbij gehaald en we zijn maar snel vertrokken zodat ik naar huis kon.

Het was een lange nacht... echt heel ziek en ik heb wat afgelopen die nacht naar mijn wc en weer terug. De volgende dag was ik gesloopt van die nacht en ben ik eerst maar eens gaan slapen. Ik keek daarna in de spiegel en zag... juist een rode, maar dan ook een echte rode waas. Niks geen bruin... daar ging mijn mooie droom. Daarom het weekend verder uitgeziekt. Maandag lekker thuis gebleven van stage, lekker dagje niks doen en de sims2 maar even geïnstalleerd op mijn laptop. Tja, soms moet je je gedachten even ergens anders in kwijt kunnen.

Doordat ik me maandag weer prima voelde, zou ik dinsdag weer naar stage gaan. Om 8 uur werden Inge en ik gebeld door Maayke en Welmoed. Ingebroken in de auto! Gelukkig was het ze niet gelukt om de auto mee te nemen, maar ze hadden wel een ruit ingeslagen en de muziekspeler meegenomen. Dat ding deed het al bijna niet, maar nu moeten we zelf maar luidkeels zingen in de auto. Uiteindelijk moesten we een dag thuis blijven van stage, omdat we zonder auto nergens komen. Daarnaast werd de politie ingeschakeld en zijn er verdere onderzoeken gedaan. Natuurlijk... regende het die ochtend (juist, je snapt het...het regent hier nooit en juist op dat moment moest het spontaan gaan regenen) zodat de politie geen vingerafdrukken oid. kon vinden, die zouden leiden naar de eventuele daders. Die dag voelde ik me ook alweer ziek, dus voor mij kwam het goed uit en ik hebmaar weer een dagje op de bank doorgebracht.

Na die dag was ik het wel zo zat om op de bank te hangen, dat ik de woensdag naar stage zou gaan. Ik had dit niet willen missen want ik heb daar echt een levensgrote schildpad gezien én zelfs opgetild! Hij liep gewoon rond Erica House en bleek daar al twee maanden te lopen. Er kan een auto overheen rijden en waarschijnlijk zou de auto dan in de kreukels liggen. Daarnaast kan deze schildpad zelfs een slang doden of mijn arm eraf bijten. Gaaf om te zien en na een aantal instructies durfde ik het dan ook aan om hem op te tillen. Verder zijn we deze dag naar een andere 'place of safety' geweest. Dit was precies de plaats waar mijn cliënt eerder heeft gezeten, een plaats waar jongensverblijven, die in het criminele circuit zitten. Daarnaast naar een huis geweest waar vrouwen terechtkomen, die uit de mensensmokkel willen vluchten of vrouwen met kinderen, die mishandeld worden door hun man. Interessant om te zien welke instanties hier nog meer zijn en wat me opviel was, dat ze allemaal dezelfde werkwijze hebben. Op allemaal leren ze skills (vaardigheden) zoals koken en sieraden maken, waardoor ze later iets hebben waar ze goed in zijn.

Donderdag weer ziek wakker geworden, tijd voor de dokter, dacht ik maar eens. Volgens de dokter lag het al niet meer aan de zonnesteek, maar heb ik daarna een virus ofzo opgelopen. Doordat ik volgens hem op z'n Afrikaans ‘gassen' in m'n buik had, kreeg ik een laxeermiddel mee. Op dit moment leef ik nog op fruit en yoghurt, maar hoop morgen weer een beetje wat te gaan eten.

Enige wat ik nog even kwijt wil zijn mijn ervaringen met het optreden in de township! Het was een gave avond, waarin we met veel andere meiden en jongens uit de township hebben gedanst. We werden opgemaakt en kregen kleren aan en het was een echt succes! De andere studenten waren heel enthousiast en waarschijnlijk mogen we nog meer optredens gaan doen.

Voor mij was dit voor nu even een korte updatevan deze week. Super bedankt voor alle leuke kaartjes, de lekkere pakketjes en de stapel sudoku's van oma! Echt leuk om zo elke keer naar de brievenbus te lopen!

En trouwens... over een maand komt Anne mij samen met Wido bezoeken en over twee maanden komt Mark!!! Ik vind het onwijs gaaf en echt fijn om juist Anne en Mark te kunnen laten zien waar ik stage loop en waar ik zit. Ik denk dat ze mijn verhalen daarna helemaal goed kunnen begrijpen!

Liefs Rianne

Reacties

Reacties

Mirjam en Emiel

Hey Rianne!

Voel je je al weer wat beter? Hopelijk wel. Lijkt me knap beroerd om daar ziek te zijn...
Er is hier trouwens een wonder geschied. Jaja, Daan kan kruipen! Hij heeft niet gewacht totdat jij terug bent.. Ik denk dat hij ook deze maand wel gaat lopen. Eindelijk vaart erin!

Gefeliciteerd nog met je tante zijn!

Liefs ons

janneke

heej lieve meid,

jeetje wat vervelend om zo ziek te zijn,
en dan ook nog zo ver van huis..

ff lekker uit zieken en dan er weer tegen aan meid

knuffel vanuit hier

liefs, jann

Ina

lieve Rian,

Je zult je mamsie wel missen die je zo lekker kan vertroetelen als je ziek bent. Nou gauw vergeten en weer verder gaan. Onze week vakantie zit er alweer op en maandag weer aan het werk. Wel lekker veel regen gehad:( Dat krijg je als je begint te mopperen over de sneeuw.

Verder gaat hier alles zijn gangetje. Leen krijgt sterke uitgaansdrang. Tijd voor een telefoontje met je mams die hier ruime ervaring mee heeft. Ik ga helemaal af op haar tips.....

Nou meid we wensen je uit Voorthuizen weer al het goede en wat super dat mensen je binnenkort komen bezoeken. Geniet er weer van!

Wesselien

Bah wat naar dat je zo ziek bent geweest....
Hoop dat je inmiddels weer wat bent opgeknapt.
Leuk dat dans optreden! Zoiets is echt Afrikaans! Ook hoe jullie eruit zagen! Leuk leuk leuk.....

Have fun!

x Wes

thirza

hallo Rianne, ik zit bij jou moeder in de klas, ik hoop dat je gauw weer beter bent. Ik wens je nog heel veel plezier met je stage.

irms

hoi hoi meis!!

ben je alweer een beetje beter??
hoop het !!!
wat leuk om je verhalen weer te lezen en om de fotoows te bekijken ;)
dat afrikaans dansen is ook echt iets voor jou !!

gaaf dat je binnenkort aan mark en anne kan laten zien waar je zit ;)
meis heel veel succes met je eigen client en geniet van alle mooie momenten.

dikke knuffel + veel liefs van irms

cora

Ha Rianne,

heel veel plezier op je reis!
geniet ervan he!

beterschap nog.
wat een mooi gedicht van de kinderen!

cora (windesheim)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!